Урок природознавства 3 клас. Погода в рідному краї.
[ Викачати з сервера (10.82 Mb) ]05.02.2020, 12:26

Тема. Погода в рідному краї.

Мета. Дати учням поняття про погоду. Ознайомити їх із процесом утворення вітру; збагатити уявлення про опади; вказати на значення прогнозу погоди для людини; розвивати спостережливість, уяву; виховувати шанобливе ставлення до природи.

Хід уроку

І. Підсумок фенологічних спостережень

( Зробити відмітки в календарі природи)

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Погляньте, діти, навкруги,

Яка земля чудова.

Моря і гори, і луки,

Ліси, гаї, діброви.

Ми всі живем на цій землі,

Радієм кожній миті.

І нам усім із вишини

Яскраве сонце світить.

Є багато країн на землі,

В них озера, річки і долини…

Є країни великі й малі,

Та найкраща завжди – Батьківщина.

І тому найдорожчою нам

Є і буде у кожну хвилину

Серед інших країн лиш одна –

Дорога нам усім Україна!

  • Щоб бути справжнім патріотом своєї Батьківщини, потрібно не тільки любити її, але й знати її історію, культуру, природу.
  • На минулому уроці ми вели розмову про рідний край. Згадували і форми земної поверхні, і природні зони, і як орієнтуватися на місцевості. Також говорили про рослинний і тваринний світ рідного краю. А сьогодні перевіримо як ви засвоїли цей матеріал.
  • Область у якій ми живемо, називається… (Київська)
  • Її обласний центр … (Київ)
  • Область у якій ми живемо розташована… (У північній частині України)
  • Наша область межує з такими областями… (Чернігівська, Полтавська, Черкаська, Вінницька, Житомирська)
  • На території області є такі водойми… (Річки, озера, ставки, джерела, водосховища )
  • У якій природній зоні розташована Київська область? (Північна частина Київщини розташована в зоні мішаних лісів, а південна частина – в зоні лісостепу)
  • Який прилад використовується для визначення сторін горизонту на місцевості? (Компас)
  • Як без компаса можна визначити сторони горизонту? ( З Пд.сторони кора берез завжди біліша; мурашники мають пологіший схил; сніг на південних схилах горбів і балок швидше тане; річні кільця дерева ширші. З Пн. сторони на деревах, скелях росте мох, а біля кущів і пеньків – гриби; на північних схилах навесні довго лежить сніг; Полярна зірка на небі завжди показує напрям на північ)

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

  • Розгадавши кросворд, ви дізнаєтеся про що буде сьогоднішній наш урок

                1. Куди ступиш – всюди маєш,                                                                                                                                                                                                              Хоч не бачиш – споживаєш.

                                (Повітря)

                2. Градусна шкала скляну сорочку одягла.                                                                                                                                                                                  По  шкалі вперед – назад бігає рідина.                                                                                                                                                                                      На тепло і холод реагує вона.

                                (Термометр)

                3. Коли пішла я, Грицю , в сад,                                                                                                                                                                                                            То з неба падав… виноград.                                                                                                                                                                                              Ти помилилась, - каже брат,                                                                                                                                                      То, Галю, падав з неба …

                                                  (Град)

                  4. Без очей, а сльози ллє.

                                  (Роса)

                  5. Мене частенько просять, чекають,                                                                                                                                                                                             А тільки прийду – усі зразу втікають.

                                   (Дощ)

                  6. По голубому морю,                                                                                                                                                                                                                                Мов легкі пірїнки,                                                                                                                                                                                                                                   Ганяє пустун-вітер                                                                                                                                                                                                                                   Подушки та перинки.

                                    (Хмара)

  • Отже, тема уроку – «Погода в рідному краї».

ІV. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу

  1. Розповідь учителя з використанням наочності.

Усі ми , вирушаючи до школи, на роботу, цікавимося якою буде погода. Виглядаємо у вікно, є опади чи немає, дивимося на термометр – холодно чи тепло, намагаємося передбачити, який буде день. Для нас вона може бути «гарною» чи «поганою», але для спеціаліста поняття «погода» включає кілька показників: температура повітря, швидкість, сила і напрям вітру, хмарність і опади. Всі ці показники можуть змінюватися у часі і просторі. Це означає, якщо в одній місцевості сухо, тепло і сонячно, то за кілька десятків кілометрів від неї може бути холодно і волого. А через кілька годин все знову зміниться.

Усі ці зміни відбуваються у найближчому шарі атмосфери. Ми вже вчили, що атмосфера – це повітряна оболонка, яка оточує нашу планету. Атмосфера Землі – це її шуба. Повітря не дає земній поверхні перегрітися від Сонця і в той же час береже її тепло від розпорошування в просторі, тобто не дає Землі охолодитися. Атмосфера складається з кількох шарів. Ви можете переконатися, відкривши атлас на с. 29.

Це – тропосфера, стратосфера, мезосфера, термосфера, екзосфера.

Але погода – це стан саме нижнього шару атмосфери в даний час і в даному місці.

  1. Проведення досліду
  • А зараз проведемо дослід. Прочинимо двері й поставимо запалену свічку на поріг класу.
  • Що ви спостерігаєте?

( Полумя нахилилося в бік кімнати)

  • Це холодне повітря з коридору, яке важче, немов вкочується в клас, витісняючи тепле,отже, й легше повітря.
  • Піднімемо свічку вгору. Що відбувається з полум’ям?

( Воно відхилилося до коридору)

  • Це виходить з кімнати тепле повітря, яке легше, і тому воно вгорі.
  1. Продовження розповіді вчителя

Подібні явища відбуваються і в природі, але у великих масштабах. У природі повітря завжди переміщується. Сонце нагріває Землю, але не скрізь однаково. Там, де вона нагрівається більше, повітря стає теплішим і піднімається вгору. На його місце надходить холодне. Цей рух повітря над земною поверхнею і є вітер. Вітер буває різної сили: слабкий, помірний, сильний, а іноді – дуже сильний.      Див. с. 146

Дуже сильний вітер називають ураганом. Він зриває покрівлі з будинків, ламає дерева, спричиняє великі руйнування.

Вітер дме в різні боки. Напрям вітру визначають за тією стороною горизонту, звідки він дме. Якщо,наприклад, з півночі, то вітер – північний, з південного заходу – південно-західний.

  • Як змінюється погода, коли вітер дме з півночі?(Як правило, несе похолодання)
  • А коли з півдня? (Погода стає теплішою).

Ще напрям вітру визначають за допомогою флюгера. Стрілка флюгера обертається на стержні, показуючи гострим кінцем напрям, звідки дме вітер.

 

                     

Ви знаєте, що на Землі багато води. Ця вода весь час випаровується з поверхні річок, озер і морів, з вологого грунту, трав й листя дерев. Невидима водяна пара завжди міститься у повітрі. Коли вода охолоджується. З пари утворюються дуже дрібні краплинки води. З таких краплинок складається туман.

                          

Хмари – це той самий туман, але перебуває він у повітрі високо над земною поверхнею. Люди пересвідчилися у цьому, коли піднімалися на високі гори й літали в літаках. Знизу видно було хмари, а коли люди потрапляли в них, їх оточував густий туман.
                                                      

Дрібні краплинки у хмарах, зливаючись одна з одною, поступово збільшуються. Хмара стає темнішою. Важкі краплини води не можуть утриматися в повітрі й падають на землю у вигляді дощу. Дощ буває в теплу пору року.

Узимку з пари утворюються сніжинки. Улітку інколи випадає град. Він завдає великої шкоди сільському господарству: знищує поля пшениці, жита та інших рослин; нівечить урожай садів.

Град, дощ, сніг, роса, іній – це опади. Отже, атмосферні опади, - це вода, що випадає на поверхню Землі.

 

                         

                                         

                          

 

  1. Фізкультхвилинка «Дощик»
  • Засвітило сонечко (потягнутися до сонечка)
  • Подув легенький вітерець (махи руками)
  • Зашелестіло листя на деревах (Терти долоні)
  • Заховалося сонце за хмари (голову покласти на складені долоні)
  • Почали з неба падати поодинокі краплі (клацати пальцями)
  • Дощик став густішим (швидше та гучніше клацати пальцями)
  • Пішов ливень (плескати долонями по колінах)
  • Почав падати град (тупотіти ніжками і плескати долонями по колінах)
  • Град припинився, лише йде густий дощ (швидко і гучно клацати пальцями)
  • Дощ стає все рідшим та слабшим
  • Падають поодинокі краплі (зрідка клацати пальцями)
  • Дощик припинився і виглянуло тепле сонечко (потягнутися до сонечка)
  1. Підсумок фенологічних спостережень

         

  1. Робота з підручником с. 147
  • Що таке прогноз погоди?
  • Де можна його дізнатися?
  • Хто складає прогноз погоди?
  • Як називається наука, що вивчає зміни погоди і стан атмосфери?
  • Де фахівці ведуть спостереження?
  • Звідки одержують дані про погоду?

В Україні перші метеорологічні станції, на яких проводили спостереження за погодою, почали діяти в Києві з 1812 року. А метеорологічна станція була започаткована 19 листопада 1921 року.

  1. Хвилинка-цікавинка

У минулі часи, коли метеорологічних станцій не було, люди завбачували погоду, користуючись місцевими ознаками. Багато з цих ознак мають тепер наукове обґрунтування. Ось кілька з них:

  • Якщо бджоли не вилітають з вуликів, а мурашки не снують біля свого мурашника – буде дощ.
  • Якщо ввечері утворився туман, то ні вночі, ні вранці приморозків не буде.
  • Якщо дим вогнища піднімається прямо вгору, а рано-вранці й пізно ввечері поступово розповзається, то це – надійна ознака стійкої погоди.
  • Чистий захід сонця – на гарну погоду.
  • Жаби виходять на берег – чекай дощу.

Якщо будете уважними, то навчитеся спостерігати місцеві ознаки погоди, що допоможе її передбачити.

  1. Робота в зошитах з друкованою основою с.54

Під музичний супровід «У світі тварин»

ІV. Підсумок уроку

  1. Узагальнення та систематизація знань
  • Що таке погода?
  • Чому буває вітер?
  • Якого лиха завдає ураган?
  • Якщо флюгер повернувся на схід, як називається вітер?
  • Флюгер показує на захід. Як називається вітер?
  • Що таке атмосферні опади?Як утворюється туман?
  • Яку користь приносять людині опади і яку можуть завдавати шкоду?
  • Що таке прогноз погоди?
  • Звідки отримують дані про погоду?
  1. Оцінювання знань учнів
  2. Релаксація

Кліп « У природы нет плохой погоды»

 

 

  1. Домашнє завдання

      

Категорія: Мои файлы | Додав: bilykludmila1974
Переглядів: 48 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar